tirsdag 8. mars 2011

8 mars, mars, mars..

Er ikke en toggjenger... Men det er jo fint at våre mødere har kjempet for like rettigheter for menn og kvinner. Syns bare det er litt gammeldags nå liksom... og for å være ærlig...

JEG SAVNER HJEMMEMAMMAEN!

Det som før var verdifull tid sammen med mamma, søsken og nabobarn, i utelek og utforsking, har blitt til en tilværelse i en institusjon som skal, på en pedagogisk riktig måte, sette deg i lek og aktivitet. Dette sett fra et barns side... (som selvfølgelig ikke vet at det fins en bedre tilværelse).
Jeg spør meg om det virkelig er verdt å kjempe så hardt for barnehageplass til alle... Burde vi kanskje ikke heller se litt tilbake og gjenoppdage verdien av hjemmearbeidende foreldre?
Gjerne en far istede! Uansett, er nå min, helt egene, private mening at barn har det best hjemme, men det fordrer at det er andre barn rundt som de kan leke med... og hvis de andre er i barnehagen blir det jo litt trist...
Men herregud! Jeg har jo ikke småbarn, så hva hyler jeg om? Blir bare minnet litt på disse meningene i dag, på kvinnedagen, liksom:-) 

Nei, gratulerer med dagen, og glem likestilling, si heller: ja til LIKEVERD!

3 kommentarer:

  1. Gratulerer med dagen:) Ingen tog-gåer jeg heller men er glad for jobben som er gjort på likestillingsfronten.
    Ang hjemmemor.....det burde vært mulig å velge...
    På en eller annen måte...
    Festrøyke? Aldri livet!!! Har sluttet før og heldigvis lærer jeg fortsatt, hehe:)
    Ha en topp kveld, klemmings:)

    SvarSlett
  2. Heisann :-)
    Flott innlegg som jeg desverre ikke fikk kommentert på igår..hadde liksom så mye å gjøre plutselig! Men jeg glemmer deg ikke da ;-)

    Er helt enig med deg! "Ungdommen" idag krever så mye, de skal ha alt på en gang...Jeg var hjemme med mine til minsten var 11. Da følte jeg for å komme meg ut litt, selv om jeg ikke "måtte" økonomisk. VET at de satte stor pris på det, og sier selv de gjerne vil ha en hjemme-mamma når de selv får barn en gang.. Skjønner faktisk ikke vitsen i å få unger når du leverer de fra deg i barnehage før de fyller 1 år!! Senk kravene, hvor mange MÅ ha 2 biler, hytte og båt??

    Ha en flott dag og klem fra meg

    SvarSlett
  3. Halloen Ida. Var inne hos deg i går kveld og leste innlegget og kunne ikke si meg mer enig. Jeg er jo selvfølgelig glad for at sterke modige kvinner har kjempet oss frem til der vi står i dag. Men jeg har også sagt det samme som deg, og syns det bør vær en frivillig sak for mødre/fedre om å være hjemme mens barna er små uten å miste fordeler i arbeidslivet av den grunn. Nå er det jo en gang slik at det er vi kvinner som føder barna og som går gravide i 9 mnd. Fremdeles den dag i dag blir kvinner i en viss alder ikke prioritert til høye eller viktige stillinger fordi "kvinnen skal nok ha barn på et tidspunkt". Jeg var ganske alene den tiden jeg hadde minsten hjemme. Jeg oppsøkte lekegrupper hvor jeg visste det var andre barn å være sammen med. Men i gatetunet vårt var det ingen. Så i en alder av 3 år fikk vi barnehageplass til junior 3 dager i uken slik at han skulle få leke sammen med andre barn. Jeg var fremdeles hjemmegående selv om han var i barnehagen noen timer til dagen. Tidene har jammen endret seg. Jeg er også for likestilling og heier med deg på det!!!
    Stor klem til en klok kvinne, nemlig deg Ida:))
    Anne Karin

    SvarSlett

Hei! Hyggelig at du har lyst til å skrive noe til meg! Har du egen blogg vil jeg gjerne besøke den og! Hilsen Ida